Kom je bij ons werken? Klik hier voor alle vacatures

Google Analytics 4: de voordelen op een rijtje

Google Analytics 4 (GA4) is de toekomst. Je hoeft niet meer te twijfelen of je GA4 wel écht nodig hebt. Het is een no-brainer om over te stappen naar GA4, het platform biedt namelijk een reeks krachtige tools en verbeterde functionaliteiten die onmisbaar zijn voor moderne data-analyse. In dit blog zetten we de belangrijkste voordelen voor je op een rijtje.
Timo Harmankaya,
29 okt, 2024,

Wat is Google Analytics 4?

Google Analytics, ook wel GA4 in het kort, is een intelligente en toekomstbestendige tool. Het geeft inzicht in jouw websitebezoekers. Hoe komen ze op de website, hoelang blijven ze op de website en wat doen ze op de website? Het maakt gebruik van machine learning om deze belangrijke gegevens vast te leggen; een aanpak die zorgt voor betere inzichten in de betrokkenheid van gebruikers op verschillende apparaten, apps en domeinen. Deze inzichten helpen bij het verbeteren van marketing en zakelijke beslissingen. En dragen uiteindelijk bij aan een betere ROI!

Google Analytics 4: Wat zijn de voordelen?

Google Analytics 4 biedt geavanceerde technieken om bedrijven beter en duurzamer te ondersteunen met het meten van data van en rondom jullie website. Hier vind je de belangrijkste voordelen op een rijtje:

  1. Google Analytics 4 is gratis beschikbaar
  2. GA4 heeft Cross-platform gebruikersidentificatie
  3. Google Analytics 4 combineert web- en app-rapportages
  4. Geavanceerde analysemogelijkheden binnen de GA4-interface
  5. Veelvoorkomende gebeurtenissen worden automatisch bijgehouden
  6. GA4 Machine learning: nieuwe, snelle inzichten
  7. Privacy als topprioriteit
  8. Data-Driven Attributie Model in GA4

1. Google Analytics 4 is gratis

Google Analytics is gratis! Google rekent geen kosten voor het gebruik van deze tool. Nee, niks! Als je een Google Account hebt, kun je inloggen bij Google Analytics. Dat is natuurlijk een groot voordeel en houdt het lekker laagdrempelig. Ook fijn in het totale kostenplaatje, natuurlijk.

2. GA4 heeft Cross-platform gebruikersidentificatie

Google Analytics 4 maakt het mogelijk om het pad van gebruiker te volgen, van de eerste touchpoint tot de uiteindelijke conversie (en zelfs vervolg conversies). Dit betekent dat, als een gebruiker dezelfde conversie meermaals voltooit via verschillende apparaten, de gegevens voor deze conversie samengevoegd worden tot maar één contactpunt. Dit is mogelijk middels de volgende identificatieniveaus: gebruikersnaam, Google-signalen en apparaat ID.

3. Google Analytics 4 combineert web- en app-rapportages

Deze property biedt web- en app-rapportages binnen éénzelfde interface. Dit maakt het mogelijk om het volledige traject van een gebruiker te zien is; ook als deze gebruiker meerdere platforms gebruikt.

4. Geavanceerde analysemogelijkheden binnen GA4-interface

Een ander voordeel van GA4 zijn de Verkenningsrapporten. Deze rapporten geven duidelijker inzicht in het klantengedrag door middel van geavanceerde technieken. Verkenningsrapporten omvatten een sjabloongalerij met verschillende soorten diagrammen:

  • Trechterverkenning: Een trechterverkenningrapport maakt de stappen die gebruikers volgen om ​​bepaalde acties te voltooien goed zichtbaar. Dit maakt het mogelijk om in kaart te brengen hoe de gebruikerservaring geoptimaliseerd kan worden, maar ook welke doelgroepen over- of ondermaats presteren.
  • Padverkenning: Een padverkenningsrapport visualiseert welke acties gebruikers volgen na een specifieke gebeurtenis op een website of app. Zo krijg je inzicht in welke paden er verbeterd moeten worden.
  • Segmentoverlap: Een segmentoverlaprapport maakt het mogelijk om drie gebruikerssegmenten te vergelijken. Zo krijg je inzicht in hoe ze elkaar overlappen. Kortom: het is een analysetechniek die de relaties tussen meerdere gebruikers segmenten visualiseert.
  • Cohortverkenning: Een Cohortverkenningsrapport geeft inzicht in het gedrag en prestaties van gebruikersgroepen, op basis van gemeenschappelijke kenmerken. Deze zijn te maken op basis van:
    – De acquisitiedatum van de gebruiker;
    – Een gebeurtenis die de gebruiker heeft geactiveerd;
    – De transacties of de conversies van de gebruiker.
  • Levensduur gebruiker: De ‘User Lifetime-techniek’ laat zien hoe gebruikers zich tijdens hun lifetime als klanten hebben bewogen op de site of app. De User Lifetime-techniek kan helpen om specifieke inzichten te vinden, zoals de bron, medium of campagnes die de hoogste lifetime-inkomsten hebben gegenereerd.

5. Veelvoorkomende gebeurtenissen worden automatisch bijgehouden

GA4 houdt automatisch veelvoorkomende gebeurtenissen bij. Deze evenementen omvatten scrollen, uitgaande links, downloads, on-site zoeken en evenementen voor YouTube-videobetrokkenheid. Dat bespaart tijd en zorgt tegelijkertijd voor belangrijke inzichten.

6. GA4 en machine learning: nieuwe, snelle inzichten

De machine learning functies van Google Analytics 4 is misschien wel één van de belangrijkste voordelen. Deze maken het mogelijk om toekomstig gebruikersgedrag te voorspellen. Je kan machine learning dus gebruiken om:

  • De waarschijnlijkheid van een conversie te voorspellen en op basis van die waarschijnlijkheid doelgroepen-prognoses te maken voor Google Ads.
  • De waarschijnlijkheid voor klanten uitstroom voorspellen, zodat je effectief kunt investeren in het behouden van klanten.

7. Privacy is een topprioriteit

Google Analytics 4 bevat opties om gebruikers te helpen voldoen aan gegevensregelgeving zoals de AVG. Het brengt gebruikers in staat om zelf te beheren hoe het platform de gegevens verzamelt, bewaart en gebruikt. IP-anonimisering in GA4 is standaard geconfigureerd en kan niet worden gewijzigd.

8. Data-Driven Attributie Model in GA4

Het Data-Driven Attributie Model (DDAM) is één van de innovaties waar veel mensen op zaten te wachten.

In tegenstelling tot andere attributiemodellen (zoals bijvoorbeeld ‘de laatste klik’) geeft DDAM krediet aan elke touchpoint die bijdrage heeft gehad aan het genereren van een actie of conversie. Dit definieert beter de klantreis en welke kanalen het meest effectief zijn.

Google Analytics specialist nodig?

Heb jij een duidelijker beeld over Google Analytics 4 en wat je ermee kan? Laat ons je helpen met het overstappen naar GA4! Eén van onze Google Analytics specialisten zorgt ervoor dat je snel kunt inloggen op Google Analytics. Dankzij onze expertise kun je direct aan de slag met de juiste date, voor de beste inzichten.

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Wet DBA: kansen voor online recruitment marketing

Wet DBA: kansen voor online recruitment marketing

De Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) wordt vanaf 1 januari 2025 strenger gehandhaaft door de Belastingdienst. Dit heeft grote gevolgen voor zowel ZZP’ers als bedrijven die met zelfstandigen werken. Dit biedt kansen voor bedrijven die op zoek zijn naar personeel of zich bezighouden met werving van personeel. In dit blog bespreken we hoe bedrijven en recruitmentbureaus met Online Recruitment Marketing kunnen inspelen op deze ontwikkelingen.

lees meer
Channable: onderscheid je binnen eCommerce

Channable: onderscheid je binnen eCommerce

Anno 2024 is de online concurrentie voor webshops enorm. Hoe onderscheid je je van concullega’s die hetzelfde product verkopen? Wat als je je doelgroep op verschillende kanalen anders wil aanspreken? En hoe maak je je campagnes rendabel? Een antwoord op deze vragen is Channable. Channable maakt feedmanagement namelijk een stuk simpeler, wat veel tijd scheelt. In dit blog leggen we uit wat Channable precies is en wat de voordelen zijn.

lees meer
Bloosem is één van de beste digital marketingbureaus van Nederland!

Bloosem is één van de beste digital marketingbureaus van Nederland!

We zijn enorm trots om te kunnen delen dat Bloosem in de FONK150 voor Best Agencies in 2024 staat! De FONK150 is een ranglijst van FONK magazine met de top marketing- en communicatiebureaus van Nederland. Er is gekeken welke bureaus de meest tevreden klanten hebben, hoe ze scoren op creativiteit en hoe goed ze hun opdrachtgevers helpen als business. 

lees meer