Ben jij onze nieuwe Financieel Administratief Medewerker? Solliciteer nu →

Google stopt met Universal Analytics op 1 juli 2023

Google heeft aangekondigd dat Universal Analytics (UA) de verwerking van websitegegevens in 2023 stopzet. De Universal Analytics-property's zullen vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe hits meer verwerken. Dit geldt voor Universal Analytics 360-property’s tot en met 1 oktober 2023. Maar wat betekent dit voor jou?
Timo Harmankaya,
17 mrt, 2022,

Als je een Universal Analytics beheerder bent kun je je nu nog voorbereiden op de toekomst.

Maar, wat nu? Google Analytics 4 (GA4) gaat Universal Analytics vervangen. Als jouw organisatie historische gegevens nodig heeft (zodat je overwogen beslissingen kan maken gebaseerd op performance, bijvoorbeeld), raden we je aan om GA4 te implementeren. Hoe eerder je dit doet, hoe eerder je gegevens kan beginnen te verzamelen!

Wat zijn de grootste verschillen tussen GA4 en UA?

Google Analytics 4 werkt anders dan Universal Analytics. GA4 kan zowel app- als websitebezoeken bijhouden in één Google Analytics-property, in tegenstelling tot Universal Analytics.

Daarnaast slaat het ook geen IP-adressen by default op. Dit kan organisaties helpen om de privacyregelgeving beter te waarborgen. Hieronder nog enkele andere verschillen op een rijtje:

  • Rapportage-interface
  • Meetmodel
  • Bouncepercentage en betrokkenheidspercentage
  • ip-anonimisering
  • Attributiemodellering Cross-device and Cross-platform tracking

Waarom is dit belangrijk voor jou?

Als je nog geen GA4-property’s hebt ingesteld, is dit hét moment om ermee te starten. Als je GA4 nu configureert, begin je al met het verzamelen van statistieken die belangrijk voor jouw business zijn. Zo bouw je historische gegevens op en begin je in juli niet vanaf 0. Wacht hier dus niet te lang mee!

Dit is ook een wake-up call: zowel bedrijven als marketeers hebben lang geaarzeld als het gaat om overstappen naar Google Analytics 4. Maar hoe sneller je vertrouwt raakt met de interface en data verzamelt, hoe meer datahistorie je hebt.

Google Analytics 4 biedt veel belovende instellingen en is toekomstbestendiger dan Universal Analytics. Dit komt omdat het gebouwd is op moderne technologieën (die niet 15+ jaar oud zijn). Het is gebaseerd op een doordacht, logisch en gestructureerd dataschema.

Kortom, Google Analytics 4 is de toekomst wat betreft het meten van websitegegevens. Stap over! Heb je hulp nodig? Bloosem helpt je graag om jouw Analytics-doelen te bereiken.

Kim

Benieuwd naar de mogelijkheden op het gebied van digital marketing? Neem contact met ons op! 

Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.
Dit veld is verplicht.

Gerelateerde artikelen

Trendonderzoek social mediagebruik 2025

Trendonderzoek social mediagebruik 2025

Al sinds 2010 voert onderzoeksbureau Newcom het grootste onderzoek naar social media uit onder de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Social Media is natuurlijk niet meer weg te denken uit ons leven. Dankzij dit onderzoek is er elk jaar interessante data over het gebruik van social media in Nederland. Als organisatie is het ook goed om te beseffen hoeveel tijd gebruikers spenderen op verschillende kanalen. Want dit zijn ook de platformen waar jullie naamsbekendheid, betrokkenheid en leads uit kunnen halen. Dus op welke kanalen bevindt jullie doelgroep zich?

lees meer
Online marketing trends 2025: 3 verbeteringen voor direct resultaat

Online marketing trends 2025: 3 verbeteringen voor direct resultaat

Om te blijven scoren met jullie online marketing, is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de laatste trends en ontwikkelingen. In dit blog vind je 3 verbeteringen voor direct resultaat in jullie online marketing. Dus lees verder – en lees je in over de belangrijkste online marketingtrends voor 2025!

lees meer