Wat is Affiliate Marketing
Voordat we beginnen met de tips, is het handig om nog even duidelijk te krijgen wat Affiliate Marketing precies is, zeker als jullie Affiliate programma nog moet opzetten! Affiliate marketing is het ‘uitbesteden’ van advertenties aan een online partnernetwerk met duizenden affiliates. Deze affiliates bieden advertentieruimte aan, waar je als adverteerder producten kunt aanbieden via een productfeed en/of banners. Deze advertenties helpen jullie met het binnenhalen van extra sales, waardoor Affiliate Marketing vooral effectief is voor eCommerce. Ook als je nog niet of pas net bent begonnen met Affiliate Marketing, dan kunnen deze tips je helpen met een goede start!
1. Update je affiliate programma
Kijk eerst eens goed naar je eigen affiliate programma. Wanneer heb je voor het laatst de voorwaarden van je programma doorgenomen? Is je advertentiemateriaal nog actueel? Stuur je regelmatig mailings en zet je wel eens een actie op poten? Dit heb je wel nodig om een behoorlijk affiliate programma te runnen en je publishers geïnteresseerd te houden.
Als er een actie voor jouw klanten is, dan kan dit gelijk een reden zijn om je publishers aan te sporen. Een goede deal verkoopt namelijk goed en is dus ook voor publishers interessant om te promoten! Zorg er in dat geval wel voor dat je passend advertentiemateriaal hebt wat de publishers kunnen inzetten. Alleen met sterke advertenties kun je het beste affiliate programma opzetten.
2. Gebruik een activatiecampagne
Hoe ga je je affiliate programma nieuw leven inblazen? Dit kun je doen middels een activatiecampagne; een campagne om die 80% slapende publishers wakker te schudden. Natuurlijk is een deel van die groep niet actief omdat het bijvoorbeeld kleine sites zijn met weinig traffic of omdat de beheerders niet meer actief bezig zijn met hun site. Ze cashen gewoon wat er binnenkomt en doen verder weinig meer met hun platform. Maar er is ongetwijfeld ook een groep die wél actief is, maar niet in jouw programma. Die groep moet je zien te bereiken.
Stuur ze eens een mailing en probeer ze te stimuleren met een activatiebonus. Je kunt bijvoorbeeld een eerste aantal orders dubbel vergoeden of een beloning uitloven voor de snelste stijger (een incrementale sales bonus). Je kunt ze ook belonen met producten, een gratis abonnement of een kortingsbon voor jouw webshop. Een activatiecampagne kan net zijn wat jouw affiliate marketing programma nodig heeft.
3. Zet een staffelbonus in
Ook kun je – voor iedereen in het programma – een staffelbonus invoeren. Maak bijvoorbeeld drie categorieën van een bepaald aantal sales en koppel daar een extra bonus aan. Heb je bijvoorbeeld meer dan 100 orders? Dan val je in de gouden categorie en ontvang je €100 extra. Meer dan 50 sales is zilver en €50 bonus en meer dan 25 is brons en goed voor €25 bonus. De aantallen en bedragen hangen natuurlijk af van het gemiddeld aantal sales en de vergoedingen en omzet van je producten. Dit moet wel een beetje in verhouding zijn, maar kun je zelf bepalen.
4. Schakel je accountmanager in
Je accountmanager van het affiliate netwerk is er om jou te helpen en jouw programma beter te maken. Maak daar dus ook gebruik van! Vraag ‘m om een benchmark analyse; een vergelijking van jouw programma ten opzichte van andere programma’s. Hoe is de conversieratio bij anderen? Hoe hoog is hun afkeur?
Je kunt ook zelf binnen je netwerk andere programma’s bekijken. Wat voor vergoedingen geven concurrenten in hun affiliate programma? Is hun cookietijd wellicht veel langer dan die van jou? Publishers willen uiteraard zo veel mogelijk geld verdienen en zullen (naast kwaliteit van het aanbod) de voorkeur geven aan een adverteerder met een langere cookieperiode, een hogere conversieratio en een lagere afkeur.
Ook kan je accountmanager een ‘publisher gap analyse’ maken, oftewel: welke publishers zijn actief bij je concurrenten en niet bij jou? Als ze nog niet in je programma zitten dan is het hoog tijd ze te benaderen, en als ze al wel in je affiliate programma zitten dan wil je hen gaan activeren.
5. Vraag het aan je affiliate publishers!
Dit klinkt heel simpel en dat is het ook; vraag eens aan je publishers wat ze van jullie programma vinden. Door middel van een enquête kun je hun mening vragen. Denk aan:
- Vragen over jouw affiliate programma; wat vinden ze goed en minder goed?
- Vragen over je vergoedingen; zijn die concurrerend?
- Vragen over het affiliate netwerk; zijn ze daar tevreden mee? Welke dashboards en rapportagemogelijkheden gebruiken ze?
- Vragen over het advertentiemateriaal; kunnen ze daarmee uit de voeten?
- Vragen over jullie contact; lezen ze de mailings?
- Vraag naar verbeterpunten; wat moet de adverteerder doen om interessant(er) voor hen te worden?
Met deze input kun je aan de slag met je programma. Je publishers voelen zich gehoord en jij weet waar de verbeterpunten liggen. Als dat geen win-win situatie is!
6. Draag zelf ideeën aan
Een mooie binnenkomer bij het benaderen van stille publishers is door zelf met ideeën te komen. Laat zien dat je hun site bekeken hebt en laat weten waar je graag zou willen staan, bijvoorbeeld in een top 5 lijstje. Is de informatie over jouw product of dienst verouderd? Lever dan de actuele informatie direct aan, samen met wat beeldmateriaal. Zo kan de publisher direct aan de slag en is de drempel minder hoog om de content een te passen en jou (weer) actief te gaan promoten. Door af en toe actief mee te denken kun je zo jullie affiliate marketing versterken.
7. Neem persoonlijk contact op met je publishers
Veel publishers zijn afgemeld van de mailings van het netwerk omdat ze anders overladen worden met berichten. In affiliate marketing is relatiemanagement enorm belangrijk. Publishers willen zich belangrijk voelen. Probeer dus zo veel mogelijk persoonlijk contact met ze te hebben. Waarschijnlijk heb je met de top-publishers sowieso al contact per mail en niet via het netwerk. Als je er dankzij een benchmark of gap analyse achter bent gekomen welke publisher je graag zou willen activeren, benader ze dan persoonlijk. Zo weten zij wie er ‘achter het programma’ zit en zullen ze sneller geneigd zijn voor je aan de slag te gaan, dan op basis van een bericht via het netwerk.
8. Make them feel special!
Publishers zijn net mensen en die willen zich graag speciaal voelen. Verras ze dus van tijd tot tijd! Dit kun je met een ludieke actie doen. Enkele voorbeelden hiervan:
- Stuur ze eens een sample, een klein product of een tegoedbon voor je shop
- Stuur ze wat lekkers met Halloween, Sinterklaas of Pasen
- Stuur ze een kaartje voor hun verjaardag
Ook kun je overwegen eens een publisherevent te organiseren. Zo creëer je extra binding met jouw merk en een sterkere band tussen publisher en adverteerder.
Hou hier rekening mee met je affiliate marketing programma
De 80/20-regel geldt voor de meeste affiliate programma’s en daar is ook helemaal niets mis mee. Je hebt ook publishers die vrij weinig verkeer doorsturen, maar áls ze verkeer doorsturen zijn het waarschijnlijk hele relevante bezoekers. En publishers die wel veel verkeer doorsturen maar niet converteren zijn er ook. Die doelgroep kun je met remarketingcampagne via SEA of Social opnieuw benaderen. Zolang je een goede relatie onderhoudt met je top-publishers zal je programma redelijk stabiel doorlopen.
Maar wil je jullie affiliate programma laten groeien? Dan kun je naast recruitment ook met het activeren van je huidige publishers aan de slag gaan. Je weet nu beter hoe je dat kunt doen. Kun je hierbij hulp gebruiken of wil je je affiliate marketing werkzaamheden volledig uitbesteden? Neem dan contact op met één van Bloosems affiliate marketing experts!
Affiliate marketing uitbesteden bij affiliate marketing bureau Bloosem
Haal meer rendement uit je affiliate programma door het management ervan uit te besteden! Affiliate marketing is arbeidsintensief, niet iets wat je ‘even erbij doet’. Relaties opbouwen en onderhouden met affiliates kost veel tijd. Affiliate marketing uitbesteden bij een affiliate marketing bureau bespaart je tijd die je kunt gebruiken voor andere (online marketing) activiteiten. Wij werken ook al meer dan 10 jaar samen met Awin en hebben dan ook goede contact met dit affiliate netwerk.
Wil je beginnen met affiliate marketing? Ook daar kunnen we je mee helpen! Neem dan vooral contact met ons op.